Imou Imou RV-L11-A robotstofzuiger - Reviews

• Test panel 8.2 jan 2024

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 16 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Imou Imou RV-L11-A robotstofzuiger op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,1

GSur 12-01-2024

Prima robot stofzuiger voor bij de dagelijkse schoonmaak

De Imou RV-L11-A robotstofzuiger heb ik nu ongeveer een maand mogen testen, en is nu al een een gewaardeerd gezinslid en huishoudhulp !

Het uitpakken van het apparaat en opzetten is simpel, en redelijk "Plug & Play" doordat de stofzuiger en Basis station al compleet komen. Daarnaast is het instellen van de App ook redelijk makkelijk, al is er wel een kleine leercurve bij het instellen van de app en het gebruik van de leerfunctie van de ruimte voor de robot.

Mijn huis heeft 3 verdiepingen, waardoor deze het stofzuigwerk veel lichter maakt. Op zolder en de slaapkamers / badkamer zijn er weinig obstakels en minder zwaar stof en vuil op de vloer, waardoor de RV-L11-A effectief kan schoonmaken. Ondanks de grootte past het onder mijn kasten en bed, wat een grote hulp is.

Voor de huiskamer waar er veel obstakels zijn en kabels, en met grover vuil is er wat assistentie nodig om de vloer echt schoon te krijgen. Maar ook hier is de robot effectief in het verlichten van het werk. Het optillen en verzetten van de robot en basis station moet wel met enige zorg gebeuren, daar deze redelijk zwaar zijn en kwetsbare onderdelen hebben.

De robot mnoet wel in de gaten gehouden worden daar bepaalde stukken stof / draad / kabels kunnen vastzitten, maar afgezien daarvan zuigt deze verrassend goed. In de huiskamer is het wel nodig om bepaalde plekken zelf schoon te maken daar de machine sommige stukken niet zelf kan / overslaat. Ik vind de robot beter fucntioneren op een harde ondergrond vs tapijt. Bij mijn kleden en tapijten zuigt de robot deze tot op 80% resultaat, afhankelijk van het vuil en type kleed.

Gezien de prestaties van de robot zelf, vind ik deze stil bij het schoonmaken. Bij het thuiswerken is het absoluut niet storend de geluidsproductie is die van een normale stofzuiger. Ook is de vrouwelijke robot stem die instructies / meldingen geeft niet storend.

De dweilfunctie vind ik niet meer dan een lichte schoonmaakfunctie hebben, maar is zeker een hulp om ook het dweilen lichter te maken.

De robot zelf vind ik goed obstakels omzeilen, al is deze af en toe een beetje "dom" en kan zichzelf bij tijd en wijle klem zetten. Als de kamer eenmaal is ingeleerd doet ie het wat beter met zelf navigeren. Ook de hoeken aanpakken doet de robot goed, ondanks de ronde vorm.

Al met al ben ik zeer positief over dit product, dit kan een uitkomst zijn voor minder valide / ouder persoon om te helpen met de schoonmaak om krappe / lage plakken.

Geen 100% vervanging voor het schoonmaakwerk, maar wel een uitstekend robot maatje als ondersteuning bij de grote schoonmaak, en kleine beurtjes.

Pluspunten

• Geluidsarm
  • Goed stofzuigresultaat
  • App is compleet
  • past onder meeste kasten en bedden

Minpunten

• Ontwijkt obstakels niet even effectief
  • App heeft kleine leercurve
  • kabels en obstakels opruimen

MirandaNL 12-01-2024

Prima robot voor erbij

Ik heb deze robotstofzuiger een aantal weken mogen testen. Dit was voor mij een eerste ervaring met een robot stofzuiger! Ik wilde het al langer proberen, want het leek mij ontzettend fijn om dit taakje niet zelf te hoeven doen. Groot voordeel aan dit type is dat er ook een dweilfunctie op zit! Theoretisch gezien hoef je dus zelf helemaal niet meer aan je vloer te doen.

De praktijk wijst toch anders uit. De stofzuiger claimt door het handige uitstekende borsteltje ook in de hoekjes te komen, maar als je een fijne stof (bijvoorbeeld bloem) op de grond hebt liggen, maakt ‘ie een mooie halve cirkel langs de bloem en ligt de rest in de hoek er dus nog. Los hiervan zuigt hij de oppervlakte van de vloer mooi schoon (al moet je hem bij een heel vuile vloer soms toch twee keer laten rijden).

Wat fijn is aan de stofzuiger, is dat hij het verschil tussen vloer en kleed uitstekend herkent. Hij rijdt vaardig het kleed op en stelt automatisch een andere zuigkracht op het kleed in! Let op! Kleden met sliertjes moet je wel de deur uit doen, afknippen of onder je kleed vouwen. Je wordt hier voor in de gebruiksaanwijzing al gewaarschuwd, de stofzuiger zuigt deze anders op en loopt vast.

Na zijn ‘dienst’ rijdt de stofzuiger zelf terug naar zijn station, alwaar het afval wordt leeggezogen in het basisstation en de stofzuiger automatisch weer gaat opladen. Dit werkt allemaal automatisch en zonder enig probleem, heel soepel! Doordat het afval in een gewone stofzuigerzak wordt gezogen, kun je deze dus ook super makkelijk vervangen in het basisstation!

Natuurlijk heeft de robot ook mindere kanten.
Zo is bijvoorbeeld het snoer van het basisstation wat aan de korte kant. Ik heb (vrij ouderwets) allemaal hoge stopcontact in mijn ruimte en het snoer paste hier net in.

Al met al is dit dus een hele mooie hulp voor erbíj. Lekker ‘s avonds laten draaien, en overdag het detailwerk zelf nog even doen met de ouderwetse stofzuiger.

Pluspunten

• Doet het meeste werk voor je
  • Heeft ook een dweilfunctie

Minpunten

• Kort snoer
  • App werkt alleen op 2.4G wifi

Reina 10-01-2024

Prima robotstofzuiger met een prachtig uiterlijk

Toen de robotstofzuiger arriveerde was ik verbaasd over het mooie design. Wat een mooi apparaat en makkelijk te installeren. Vanaf de eerste dag meteen enthousiast!! Wij noemde hem James en James deed meteen wat er gevraagd werd. Stofzuigen! Zorgvuldig neemt hij ieder hoekje en gaatje mee, glijdt gemakkelijk over het parket en neemt ook zonder problemen het kleed mee. De stugge mat bij de voordeur heeft James wat moeite mee. Deze is ook erg grof en stug. De hele verdieping wordt keurig schoon Heel af en toe slaat hij een kattenbakkorrel over. Maar dat is te verwaarlozen.
Over het algemeen een handig en makkelijk apparaat wat ontzettend goed zijn werk doet. En heerlijk dat hij stofzuigt terwijl je weg bent en je weer schoon thuis komt. De dweilfunctie heeft mijn man uitgeprobeerd. En hij vond het prima. Ikzelf gebruik deze niet daar ik op oliebasis dweil en niet zeker wist of dat wel goed is voor het apparaat.
Al met al ben ik zeer tevreden, het zuigvermogen is prima, iets gehorig maar secuur. En fijn dat de robot zichzelf leegt in het oplaadstation.
Klein minpuntje:
Wanneer James per ongeluk iets van speelgoed opzuigt dan sleept hij dit mee. Maakt dan een raar geluid en stopt niet. Zolang je dit niet verwijderd blijft hij doorratelen. Jammer dat een robotstofzuiger dat niet begrijpt.

Pluspunten

• nauwkeurig
  • Leegt zichzelf

Minpunten

• Vrij gehorig
  • Stopt niet bij een vastzittend voorwerp

harald74 07-01-2024

Prima robotstofzuiger met dweilfunctie!

De setup van de stofzuiger is vrij makkelijk. Eerst maakt hij een map van de te stofzuigen ruimtes en daarna is de stofzuiger gereed voor gebruik (let wel op dat als je de basis verplaatst naar een andere plek, dat de stofzuiger opnieuw de ruimte gaat mappen en dus de setup eigenlijk opnieuw begint).
Het stofzuigen gaat heel goed, waarbij het apparaat handig met obstakels omgaat. Lage drempels en vloerkleden zijn geen probleem, ook de functie waarbij de stofzuiger harder gaat zuigen op vloerkleed werkt prima. Dweilen gaat ook goed, met instelling voor 3 verschillende waterhoeveelheden. Alles ook goed te volgen met de app. Al met al een prima apparaat!

Pluspunten

• gebruik van de app
  • dweilen
  • automatisch legen in basisstation

Minpunten

• setup opnieuw bij verplaatsen basis

Quinn Hamers 06-01-2024

Zeer goede stofzuiger, een aanrader.

Onlangs hebben wij deze robotstofzuiger mogen testen. Omdat ons huis redelijk hoekig is en wij ook een groot tapijt hebben in de woonkamer, waren wij benieuwd hoe een robotstofzuiger hiermee omgaat.
De stofzuiger is erg gebruiksvriendelijk om in te stellen. De handleiding is gemakkelijk te volgen zodat je snel met de stofzuiger aan de slag kunt.
De app is duidelijk en overzichtelijk en heeft een aantal fijne functionaliteiten. Omdat wij een open en lage kast hebben, konden wij dit gebied als een ‘no go zone’ instellen. Ook kun je in de app precies zien hoe vol de accu is, hoeveel oppervlakte hij heeft schoongemaakt en de route hoe de stofzuiger gegaan is.
Tijdens de ronde maakt hij ook automatisch onderscheid tussen de verschillende kamers. Hierna kun je ook kiezen of je per kamer wilt schoonmaken. Als de stofzuiger klaar is dan rijdt hij ook zelf terug naar het laadstation waar hij zichzelf ook ledigt en hierna laadt hij automatisch op.
Het resultaat van de verschillende schoonmaak beurten zijn erg positief. Wij hebben dan ook geen plekken gevonden waar hij niet is geweest en/of waar nog viezigheid lag. Waar ik vooral van onder de indruk ben, is hoe gemakkelijk hij omgaat met het zuigen over het tapijt. Wij zijn erg tevreden met de stofzuiger.

Pluspunten

• Resultaat
  • Vriendelijkheid van de app
  • Gebruiksgemak

m******************@g******** 06-01-2024

Aanrader voor het huishouden!

Ik heb deze robotstofzuiger een aantal weken mogen testen en het is echt een gamechanger voor mijn huishouden! Het feit dat hij kan dweilen en stofzuigen tegelijk is geweldig. Het bespaart me heel veel tijd. Het automatische leegstation is een handige toevoeging, en dankzij de laser botst hij niet overal tegenaan. Het instellen van specifieke zones is super handig, vooral als er bepaalde plekken zijn waar de robotstofzuiger niet mag komen. De installatie was een eitje, zelfs voor een niet-techneut zoals ik. Het enige nadeel is dat de dweil meer een nat doekje lijkt, dus hardnekkige vlekken verdwijnen niet helemaal. Ook maakt het vrij veel lawaai bij het legen van het reservoir. Ondanks dat ben ik over het algemeen enorm tevreden met deze slimme schoonmaakhulp!

bibi2622 05-01-2024

Robot stofzuiger met mooi design

Ik heb deze robotstofzuiger mogen testen. Door rugklachten was ik echt heel erg benieuwd hoe dit zou werken aangezien stofzuigen toch best zwaar is voor je rug. Het design van de stofzuiger is echt heel mooi. Je hebt een oplaad unit / docking station en de robotstofzuiger zelf. Daarnaast nog extra onderdelen zoals bijvoorbeeld de dweil die je apart kunt bevestigen. Door middel van een app kun je een kamer aanmaken en die moet de robotstofzuiger als het ware leren kennen. Het duurde een paar keer gebruiken voordat je merkte dat de robot de kamer leerde kennen. Met elke keer gebruiken ging dit beter. Het had soms wat moeite met bijvoorbeeld de ijzeren pootjes onder onze stoelen, dan wou hij er overheen in plaats van eromheen. Maar dat ging steeds beter en ook komt de robotstofzuiger er wel weer uit als deze vast zit. We hebben ook de dweil functie gebruikt. Je kunt dan water in de robot doen, dit kan zonder zeep. Het maakt het niet heel nat, een beetje vochtig. Wat ik wel prettig vond je kon er vrij snel weer over lopen. De robot maakt best wel een hard geluid, maar dat is wel vergelijkbaar met een normale stofzuiger. De robot gaat nadat hij klaar is zelf terug naar het oplaad stuk en leegt zichzelf dan. De app was vrij makkelijk te installeren en gebruiken. Ik vond het een mooie goede robotstofzuiger. Zelf stofzuigen gaat sneller denk ik maar als je zoals mij soms moeite hebt met zelf stofzuigen, of ondertussen andere dingen te doen hebt, is dit wel een uitkomst en raad ik hem aan!

Pluspunten

• doet wat hij moet doen

Minpunten

• moet de kamer eerst leren kennen
  • best veel geluid

w*********@c******** 05-01-2024

Sceptisch maar nu overstag wij willen een robotstofzuiger!

Wij hebben de Imou Robotstofzuiger RV L11a mogen testen. De Imou Robotstofzuiger RV L11a is een geweldig apparaat dat je huishoudelijke taken gemakkelijker maakt. Het apparaat is eenvoudig te bedienen en kan via de app op je telefoon worden bestuurd. Het koppelen met de app heeft wat moeite gekost, maar toen wij hem uiteindelijk gekoppeld hadden hebben wij er vaak gebruikt van gemaakt.

De stofzuiger heeft verschillende instellingen: dweilen, stoffen en zuigen. Wij hebben hem voornamelijk gebruikt voor het stofzuigen. Via de app is hij makkelijk te besturen, zodat je alleen de keuken, woonkamer of eetkamer kan laten stofzuigen.

Daarnaast heeft het apparaat een slimme navigatie die ervoor zorgt dat de stofzuiger efficiënt en grondig te werk gaat.

De robotstofzuiger is ook voorzien van een krachtige motor en een stofopvangbak die gemakkelijk te legen is. Het apparaat kan ook overweg met verschillende soorten vloeren en kan gemakkelijk over drempels en obstakels heen navigeren. (kerstboom)

Al met al ben ik zeer tevreden met de Imou Robotstofzuiger RV L11a. Het is een geweldig apparaat dat mijn huishoudelijke taken een stuk gemakkelijker maakt en mijn vloeren grondig schoonmaakt. Ik zou dit apparaat dan ook zeker aanbevelen aan anderen die op zoek zijn naar een handige en efficiënte manier om hun huis schoon te houden!

Pluspunten

• grondig
  • kan onder de bank door

Minpunten

• legen van de zak maakt geluid
  • de franjes van het kleed draaide wel in het wiel

Iris 03-01-2024

Goede prijs kwaliteit

De RV-L11-A robotstofzuiger is een geweldige aankoop voor mensen die op zoek zijn naar een betaalbare optie. Het is verbazingwekkend hoe goed deze robotstofzuiger stofzuigt, zelfs op tapijten. Hij zuigt alle stof en vuil moeiteloos op, waardoor mijn vloeren er altijd schoon uitzien. Bovendien is hij erg makkelijk in gebruik, met eenvoudige knoppen en een intuïtieve bediening. Het geluid van de stem is ook instelbaar, wat handig is omdat hij in eerste instantie erg hard stond. Een nadeel is dat de robotstofzuiger maar één kaart kan opslaan, dus als je een huis met meerdere verdiepingen hebt en je de stofzuiger verplaatst, maakt hij steeds een nieuwe kaart in de app. Ook is het dweilen meer een natte doek over de vloer en vervangt het niet het zelf dweilen van je vloer.

Pluspunten

• Tegelijk stofzuigen en dweilen
  • geluidsniveau aanpasbaar
  • gebruiksgemak
  • goede stofzuiger

Minpunten

• dweilen is natte doek
  • 1 kaart opslaan

Frank 02-01-2024

Handige huishoudhulp die boven verwachting presteert

Ik heb het product nu een aantal weken in bezit en moet zeggen dat ik erg tevreden ben over deze robotstofzuiger. Het is een eenvoudig te bedienen robotstofzuiger met handige dweilfunctie.

Hij het ontvangst van het product heb ik wat moeite gehad met de installatie van de stofzuiger. De stofzuiger zou eenvoudig te installeren moeten zijn middels de installatie via de app, echter lukte het me herhaaldelijk niet de stofzuiger te koppelen met mijn WIFI. Uiteindelijk is het toch gelukt de stofzuiger te koppelen en sindsdien geen problemen meer gehad.

De stofzuiger is heel eenvoudig te bedienen via de app. Via de app is inzichtelijk waar de stofzuiger is geweest. Hij maakt middels de sensoren op de stofzuiger een plattegrond van de kamer, met alle obstakels erin. Vervolgens onthoudt de stofzuiger waar hij is geweest en zodra de volledige kamer schoon is gemaakt keert hij automatisch terug naar het laadstation, waar hij vervolgens ook direct wordt geleegd. Het automatisch legen van de stofzuiger maakt meer geluid dan verwacht. Echter is de stofzuiger zelf redelijk stil.

De dweilfunctie van de stofzuiger is in mijn optiek niks anders dan een 'natte doek' die direct de vloer schoonveegt van stof na de stofzuiger. Hierdoor blijft er nauwelijks stof achter. Echter mag je niet verwachten dat deze ook hardnekkige vlekken doet verdwijnen. De stofzuiger registreert zelf of er een dweil is gemonteerd of niet. Als deze wel is gemonteerd stofzuigt en dweilt de robot in één handeling.

Toch merk ik dat de stofzuiger niet altijd even slim is en botst hij nog regelmatig tegen een aantal objecten. Daarnaast dien je er rekening mee te houden dat Nederlandse taal niet instelbaar is voor de stofzuiger.

Ik heb de stofzuiger ook opgetild en naar een andere verdieping verplaatst, en hier kun je dan zonder moeite eenvoudig je reiniging weer starten. Daarnaast kun je via de app No-Go zones instellen voor zowel het stofzuiger als de dweilfunctie. Ook de intensiteit van de waterafgifte of de zuigkracht is eenvoudig te bedienen via de app.

Al met al ben ik zeer tevreden met het product en ben ik blij met deze aanvullende huishoudelijke hulp.

Pluspunten

• Eenvoudige app
  • Handige dweilfunctie
  • Redelijk 'slimme' robot

Minpunten

• Geen Nederlandse taal instelbaar
  • Botst regelmatig

m******************@g******** 02-01-2024

Ik heb deze robotstofzuiger een aantal weken mogen testen en het is echt een gamechanger voor mijn huishouden! Het feit dat hij kan dweilen en stofzuigen tegelijk is geweldig. Dit bespaart je echt veel tijd in het huishouden. Het automatische leegstation is een handige toevoeging, en dankzij de laser botst hij niet overal tegenaan. Het instellen van specifieke zones is super handig, voor als er plekken zijn waar de robotstofzuiger niet bij mag/mag dweilen. De installatie was een eitje, zelfs voor een niet-techneut zoals ik. Het enige nadeel is dat de dweil meer een nat doekje lijkt, dus hardnekkige vlekken verdwijnen niet helemaal. Ook maakt het best veel lawaai bij het legen van het reservoir. Ondanks dat ben ik over het algemeen enorm tevreden met deze schoonmaakhulp!

Sbsandra 29-10-2022

Fijne hulp in de huishouding

Ik heb de Imou Robotstofzuiger mogen testen, wat een fijne hulp in de huishouding is dit.

De stofzuiger heeft meerdere functies, zuigen, vegen, borstelen en dweilen.

Dmv van de Imou life app kan je de stofzuiger aan het werk zetten. Zodra je op start drukt begint hij. Via de sensoren manoeuvreert hij zich tussen de meubels en objecten. Iets minder zware objecten wil hij wel een stukje verschuiven. De andere keren heb ik daarom de meeste minder zware objecten weg gehaald zodat hij ruim baan had in de kamer. De stofzuiger deed er steeds gemiddeld zo’n 30 minuten over om de hele kamer te zuigen/dweilen. Het zuigen doet hij goed maar over het dweilen ben ik minder tevreden. Op zich gaat dat wel goed maar een plakkende plek van limonade op de grond heb ik met mijn eigen dweil nog schoon moeten maken. Ook op de hoogste standen kreeg hij deze niet schoon terwijl ik het met de gewone dweil zonder hard te schrobben wel schoon kreeg.

Je kunt de kamer ook in stukken delen via de app. Handig met dweilen zodat je dan meerdere stukken apart kunt dweilen en dus niet in een keer de hele kamer nat is.

De accuduur is prima, hij is hier niet een keer helemaal leeg geweest. Na de schoonmaak beurt gaat hij automatisch terug naar de thuisbasis. Hier leegt hij eerst het apparaat in de stofzuigerzak welke zich in de thuisbasis bevindt. Met veel lawaai wordt het stof en vuil binnen een paar seconden hier ingeblazen.

Met het dweilen heb ik wel tussendoor water moeten bijvullen, Hij geeft niet automatisch aan dat hij leeg is dus een gedeelte van de kamer heeft hij “droog” gedweild.

De stofzuiger kan je schoonmaken dmv een vochtige doek en bijgeleverd borsteltje.

Al met al vind ik de stofzuiger erg fijn, over de dweilfunctie ben ik minder tevreden. De prijs – kwaliteit verhouding vind ik verder prima. Hij neemt dagelijks werk uit handen.

Pluspunten

• Zuigt goed
  • Makkelijk te bedienen via een app

Minpunten

• Engelstalige handleiding
  • Dweilt minder goed

d***@f********************* 26-10-2022

De veelzijdige hulp in huis.

Ik heb deze alleskunner mogen testen in opdracht van Kieskeurig. Na het afleveren van het pakket bij mij thuis ben ik hem meteen gaan uitpakken. Als je doos ziet waar hij in zit denk je dat deze bij lange na niet alles compleet kan zijn. Het tegendeel blijkt, alles zit heel economisch in de verpakking en alles is compleet. Na even de gebruiksaanwijzing te hebben gelezen (ja mannen lezen soms wel de gebruiksaanwijzing) het basisstation neergezet en de stofzuiger uitgepakt en geïnstalleerd. Dit was een fluitje van een cent.

Meteen maar laten stofzuigen en dat was een beleving op zich, want het is mijn eerste "robot" stofzuiger. Na een kleine 30 minuten was hij klaar en gin hij netjes terug naar het basisstation. Bij het basisstation wordt de robot leeggezogen in het basisstation. Dit maakt even herrie en ik schrok daar wel van daar het 23 uur in de avond was.

Tijdens de test heeft de zuiger geen 1 keer met een lege batterij gestaan. Over het algemeen was hij bij het afronding maximaal 50 procent leeg. Nu heb ik geen klein huis, maar ook geen balzaal dus ik weet niet hoe dit bij anderen is.

Wat ik het meest frappant vond is dat hij overal met de radar omheen navigeert. De stofzuiger had wel wat moeite in eerste instantie met de mat bij de deur maar na een klein duwtje begreep hij ook de volgende keren dat hij hier gewoon op kon rijden ook al is het een klein stukje lager dan de plavuizen. Andere keren tijdens de testperiode heb ik ook de dweilfunctie gebruikt, hier was ik wel tevreden over maar dit vervangt niet een normale dweilbeurt. Ook op de natste stand laat hij heel wat strepen achter.

De bediening van het apparaat is met de app die erbij hoort uit de grote kunst. Je ziet waar hij is en je ziet ook wat de stofzuiger herkent met de radar. De app kan je op zijn beurt ook weer koppelen met je Googje Home. Met een opdracht naar een van de je smart devices en hij begint met zijn schoonmaak. Helaas hebben de kids dit ook ontdekt en wordt het huis regelmatig twee keer per dag schoongemaakt.

Ik vind de prijs voor als je hem moet kopen wel de prijs waard, daar je toch een apparaat koopt die veel werk uit handen neemt. Ik heb de stofzuiger niet kunnen vergelijken met andere zuigers die duurder zijn als dit apparaat. Voor de prijs die je ervoor betaald heb je zeker een goede hulp in huis die de dagelijkse schoonmaak helpt. Ik raad hem zeker aan.

Pluspunten

• ook moppen
  • integratie met google home
  • compact

Minpunten

• lawaai bij leegzuigen van de robot
  • zit af en toe vast terwijl dit niet zo is

dhkoch 26-10-2022

Super!

Ik heb deze stofzuiger een week mogen testen, zeer tevreden! Super fijn als je de hele dag hebt gewerkt en dan thuis komt in een kamer met in ieder geval een super schone vloer. Ik heb zelf ook een kat dus in plaats van een grote stof en haren bende aan te treffen is het netjes schoon en kan ik zonder er te veel over na te denken lekker op de bank neer ploffen! Zeker het geld waard

Pluspunten

• Handige plan functie
  • Past makkelijk onder het bed
  • Komt op plekken waar je zelf niet zo snel komt

Minpunten

• Raakt snel verstrikt in losliggende kabels

h***********@g******** 25-10-2022

Doet gewoon goed zn werk; zuigt en dweilt

Het apparaat doet wat het belooft: stofzuigen en dweilen.

De machine wordt redelijk compleet geleverd, inclusief een aantal reserveonderdelen en is gemakkelijk te installeren. Jammer is wel dat het apparaat niet in het nederlands spreekt (wel Engels, Duits, Frans, etc.) en hetzelfde geldt voor de meegeleverde gebruiksaanwijzing. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar wel een puntje van aandacht.
De robot is gemakkelijk aan je netwerk te koppelen en brengt daarna eerst de ruimte in kaart en daarna gaat hij gestructureerd en zigzaggend te werk. (Wel uitkijken dat je bij een lage drempel de buitendeur dichthoudt als hij het eerste rondje maakt. Bij mij reed het ding naar buiten omdat de deur open stond. Het apparaat kan dus goed overweg met kleine drempels en oneffenheden, maar dat is weer een nadeel als je het apparaat wilt installeren). Tip is wel om in een werkkamer niet te veel losse laadsnoertjes op de grond te laten liggen (geldt ook voor andere kamers), want die probeert hij ook naar binnen te zuigen. Obstakels herkent het apparaat goed en ondanks de kleine verhoging op de zuiger (een soort radar) komt het apparaat onder heel veel tafeltjes en bankstellen door. We zijn daardoor heel veel vergeten stof kwijtgeraakt, omdat je er anders minder goed bijkomt.
Ik heb het apparaat eerst getest door alleen te zuigen en daarna het compartiment met water gevuld. Bij het "dweilen" trekt het apparaat mooie nette banen naast elkaar door de ruimte. Voor onze pvc-vloer ideaal.
Bij het zuigen neemt hij ook grover materiaal mee. Ideaal dus om even na het ontbijt van kleinere kinderen onder de eettafel te laten zuigen. De kruimels, hagelslag, etc. zijn dan direct weg.
Het is handig dat je via de bijbehorende app kunt volgen waar het apparaat is.
De app is noodzakelijk om met het apparaat te werken en deze app kan 1 verdieping in het geheugen vasthouden. De verschillende ruimtes brengt de app zelf aan. Bij een huis met 2 verdiepingen vind ik het wel jammer dat het geheugen maar één plattegrond kan aanmaken. Tenzij ik een functie nog niet heb kunnen ontdekken, natuurlijk.
Het viel me op dat de batterij de eerste 15% van de vulling snel verliest en daarna spaarzamer met energie om gaat. Maar ondanks dat we best een groot huis hebben doet het apparaat prima zijn werk. Mocht de batterij wel een keer op zijn, dan gaat de zuiger terug naar het basisstation en vult de batterij daarna bij om het klusje verder af te maken.
Ook handig is dat het basisstation na het zuigen het inmiddels verzamelde materiaal opzuigt in de daarvoor bestemde stofzuigerzak. Dat geeft gelukkig geen gedwarrel van stof, maakt ongeveer 10 seconden geluid, maar daarna kan de zuiger ook weer (nadat het apparaat is opgeladen) direct aan de slag.
Doordat je kunt programmeren wanneer het apparaat aan de slag gaat, of zelfs van buitenshuis het apparaat kunt aanzetten, kun je ook goed timen wanneer het apparaat wordt opgeladen. Zo kun je dus altijd in huis rondrijden, zuigen en dweilen op zonne-energie. Leuk extra voordeeltje voor nerds.

Net als de koppeling met Google Home of Alexa overigens. Daardoor kun je ongetwijfeld slimme dingen programmeren, zoals dat het apparaat aangestuurd kan worden zodra je het huis verlaten hebt en de zonnepanelen inmiddels voldoende extra stroom genereren vergelijkbare constructies.
Dat heb ik overigens niet zelf geprobeerd. Het valt me wel op dat er in die documentatie vanuit Imou en bijvoorbeeld Google vooral over camera's wordt gesproken. Aan veel zaken is te merken dat Imou hiermee waarschijnlijk de eerste, maar niet onverdienstelijke, stappen zet op het gebied van schoonmaakrobots.

De Imou is iets goedkoper dan bestaande merken en dat heeft vast en zeker iets minder functionaliteit of de onbekendheid van het merk, maar voor ons gezin is dit een prima apparaat. En wellicht zijn door firmware-updates nog wel extra mogelijkheden toe te voegen.

Pluspunten

• Grondig
  • Kan kleine oneffenheden goed trotseren
  • Zuigt, maar dweilt ook
  • Koppeling met Alexa en Google Home
  • Laadstation verzamelt opgezogen materiaal

Minpunten

• Gebruiksaanwijzing / instellingen niet NL
  • Weinig extra info in gebruiksaanwijzing
  • Slechts 1 plattegrond mogelijk

m******@z******* 19-10-2022

Zeker een aanrader

Imou Robotstofzuiger RV-L11-A:
Wij hebben deze robotstofzuiger enige tijd mogen uitproberen.
De vormgeving van het robotstofzuiger is schitterend, kwalitatief goed materiaal gebruikt. Echt een mooie gadget in je woonkamer.

Over de prestaties zijn wij tevreden. Hij zuigt goed en krachtig, ook onder de verwarming, neemt makkelijk kleine hobbeltjes naar de keuken (onze keukenvloer ligt iets hoger, geen enkel probleem). Over deurdorpels navigeert hij ook eenvoudig.
Onder de eettafel was bij bij ons iets moeilijker navigeren daar wij zes verschillende stoelen hebben.

Het is grappig hoe de robot stofzuiger navigeert, hij duikt makkelijk de studeerkamer in en komt dan weer terug. (onze eigen R2D2!)

Wij hebben een PVC vloer in de woonkamer (met een vloerkleed) en studeerkamer, plavuizen in keuken en hal. Alles geen enkel probleem om te bereiken en te zuigen. Bij ons bestaat het vuil uit stofpluisjes en kruimeltjes. Door de rubberen stootranden kan hij geen meubels beschadigen.
De accuduur is prima, hij geeft zelf aan wanneer hij gaat opladen, keert dan terug naar het basisstation

Bij terugkeer naar het basisstation leegt hij het stof daar zodat hij klaar is voor nieuw gebruik. Dus eenvoudig in onderhoud. Af en toe zelf op het basisstation de stofzuigerzak vervangen.

De bediening is in het Engels, duidelijk en gebruiksvriendelijk.
Allerlei extra accessoires worden meegeleverd zoals stofzuigerzakken, reserve borsteltje en dweiltjes
Prestaties van de robotstofzuiger (zuigkracht, ondergronden, soort stof/vuil)

Conclusie: het is een hele mooie gebruiksvriendelijke robotstofzuiger waar men zeker plezier aan zal beleven, wel aan de prijzige kant.